Claimcultuur van V.S. naar Nederland
Geschreven op 18 november 2017In de V.S. kijken ze al lang niet meer op van bizarre schadeclaims. Zij staan er dan ook om bekend dat werkelijk alles juridisch moet worden afgedicht om een schadeclaim te voorkomen. Maar ook in Nederland gaan we naar een cultuur waarin we steeds vaker onze conflicten juridisch uitvechten, zeker als het om letsel gaat. Nederlanders denken tegenwoordig vaak: “het is jouw schuld, dus jij betaalt maar”.
Wij zijn nog niet zo extreem als de Amerikanen, maar steeds meer mensen gaan zich wel afvragen of zij geld kunnen halen uit een situatie waar zij zelf geen schuld aan hebben. Dit betekent dat de claimcultuur langzaam de Nederlandse cultuur binnen sluipt.
Amerikaanse voorbeelden
In Amerika vind je soms de meest absurde waarschuwing op bepaalde producten. Denk hierbij aan een herinnering als “pas op, hete koffie” op de bekertjes van de Starbucks. Of de mededeling dat er geen huisdieren in een magnetron kunnen in de handleiding van het apparaat. In Amerika hebben ze hun lesje namelijk wel geleerd. Het begon met de schadeclaim van Stella Liebeck. Zij ontving een schadevergoeding van 600.000 dollar van fastfoodketen McDonald’s, terwijl zij zelf een heet kopje koffie over zich heen had gemorst.
Claimcultuur in Nederland
Nu spannen ze in de V.S. wel de kroon en zal het in Nederland niet snel zo ver komen. In de V.S. maken ze namelijk gebruik van een soort privaatrechtelijke boetes. Deze komen altijd bovenop de schadeclaim. In een zuinig land als Nederland wordt letsel toch altijd minder royaal gecompenseerd dan in Amerika. Wel stijgt het bedrag aan smartengeld de laatste tijd.
De claimcultuur bij ons ontstaat vooral doordat we hoger opgeleid zijn, dus ook meer bewust van de mogelijkheden om een vergoeding te krijgen. Ook Social Media zorgt voor meer bewustwording omtrent dit onderwerp. Gedupeerden komen makkelijker met elkaar in contact en kunnen daardoor samenwerken. Een goed voorbeeld hiervan is de zaak tegen Staatsloterij van afgelopen jaar. Hierbij kwamen de gedupeerden ook bij elkaar via Facebook.
Letsel claims in Nederland
Als er iets is wat wij hebben overgenomen van de claimcultuur van de V.S., dan is het wel het inzetten van een letselschade jurist of advocaat. Vroeger keken wij er bijvoorbeeld nog van op dat een bureau zich na de brand in Volendam gelijk presenteerde om de slachtoffers bij te staan. Nu is dat niet meer dan normaal. Denk aan de ramp met MH17, waarbij een team van Nederlandse advocaten de nabestaanden bijstond. Ook op individueel niveau zien we dit steeds vaker. Dit is dan vaak voor ongevallen, ziekte door werk, mishandeling of een verkeerd uitgevoerde operatie.
Letselschade jurist inschakelen voor schadeclaims
Het aantal letselclaims liep afgelopen jaar op tot 65.000. Voor de eisende partij is het belangrijk om aan te tonen wat er is gebeurd en dat de geleden schade een gevolg daarvan is. Hiervoor is juridische kennis noodzakelijk, dus het is zeer verstandig om een letselschade advocaat of -jurist in te schakelen. Dit kan geregeld worden vanuit de rechtsbijstandverzekering, maar ook op basis van succes.
Bij Letselschade Test zorgen wij altijd voor gratis juridische bijstand van een van onze letselschade specialisten. Wij zullen u helpen om de maximaal haalbare schadevergoeding te ontvangen en helpen u bij het claimen van de vergoeding. Neem vrijblijvend contact met ons op om te kijken wat wij voor u kunnen betekenen.
« Terug naar het nieuwsarchief