Is de e-bike op de rijbaan wel een goed idee?
Geschreven op 26 april 2024Steeds meer mensen bezitten een e-bike, zoals bijvoorbeeld een fatbike. Deze fietsen beschikken over een trapondersteuning, waardoor iemand zich gemakkelijker voortbeweegt. De fietsen bieden deze ondersteuning tot 25 kilometer per uur, maar kunnen wel een snelheid behalen van 45 kilometer per uur. Amsterdam test daarom het idee om de elektrische fietsen de autoweg op te sturen wanneer de fietser harder wilt rijden dan 20 kilometer per uur. Maar is dit wel een goed idee?
Rijden op de autoweg
Het is vanaf heden dus toegestaan om in sommige straten in Amsterdam de autoweg te betreden met uw e-bike. In de stad is het echter toegestaan om maximaal 30 kilometer per uur te rijden. Aangezien de fietspaden in Amsterdam overvol raken, lijkt het daarom een goed idee om de snelrijdende fietsen de autoweg op te sturen. Zo rijden de bak- en vrachtfietsen niet langer in de weg en neemt de spanning op het fietspad hopelijk af.
Toch blijft het druk op de weg. Zo stijgt het aantal ongelukken in het verkeer, waaronder ook het aantal met een dodelijke afloop. De helft van de ongelukken met de fiets betreft hierbij een elektrische fiets. Of het dus slim is om dit verkeer de autoweg op te sturen is te betwijfelen.
Regels rondom elektrische fietsen
Er gelden diverse regels rondom elektrische fietsen. Zo mag de fiets maximaal 25 kilometer per uur rijden, waardoor het bezitten van een rijbewijs niet nodig is. Ook hoeft de fiets geen kenteken te hebben, waardoor deze niet op ieders naam geregistreerd. Om diezelfde redenen mag de fiets normaal gesproken dus ook niet de autoweg op. Hoe lang de test in Amsterdam aan zal houden is hierbij dan ook de vraag.
Hulp bij letselschade door fietsongeluk
Het gebeurt erg vaak dat een elektrische fiets betrokken raakt bij een ongeluk. Heeft u letselschade opgelopen door een fietsongeluk? Neem dan eens contact met ons op! We geven een vrijblijvend advies en bieden onze hulp kosteloos aan.
« Terug naar het nieuwsarchief