Verkeersongevallen met kinderen vaak in eigen woonplaats
Geschreven op 27 september 2017Uit onderzoek blijkt dat jongeren met een leeftijd van 4 tot en met 17 jaar steeds vaker betrokken raken bij verkeersongevallen. In 2017 ligt dit percentage maar liefst 18% hoger dan in dezelfde periode van 2014. Dit blijkt uit statistieken die verzameld zijn door de Nederlandse politie en het Verbond van Verzekeraars.
Voor het onderzoek zijn alleen cijfers meegenomen van jongeren in de eerder besproken leeftijd, die als voetganger of bestuurder van een fiets of bromfiets aan het verkeer deelnamen. Cijfers over eventuele passagiers zijn niet meegenomen. Jongeren lopen het grootste risico om betrokken te raken bij een ongeval in of rond de eigen woonplaats.
Meeste verkeersongevallen met jongeren op doordeweekse dagen
Kinderen in de basisschoolleeftijd en jongeren die naar de middelbare school gaan, lopen het grootste risico om betrokken te raken bij een ongeval op het moment dat zij van of naar school reizen. Op een doordeweekse dag ligt het aantal ongevallen met jongeren namelijk bijna drie keer hoger dan in het weekend. Het gaat dan voornamelijk om jonge fietsers en voetgangers. Bijna twee derde van deze ongelukken vindt plaats op wegen waar een maximum snelheid van 50 geldt, terwijl een kwart van de ongelukken plaatsvindt binnen 30-kilometerzones.
Bromfiets bovengemiddeld vaak betrokken bij ongeluk
Uit de statistieken blijkt verder dat jongeren op een bromfiets bovengemiddeld vaak betrokken raken bij een verkeersongeluk. Bij alle verkeersongevallen waarbij jongeren in de schoolleeftijd van 4 tot en met 17 jaar betrokken waren, betrof het in meer dan de helft van de gevallen een bromfietsongeluk. Het ging hier voornamelijk om jongens met een leeftijd van 16 of 17 jaar. In totaal werden er tijdens het onderzoek meer dan 19.000 verkeersongevallen met jongeren geregistreerd. Bij ongeveer de helft van deze ongelukken liep het verkeersslachtoffer letsel op.
Verkeerseducatie op maat
De instanties die bij het onderzoek betrokken zijn, pleiten voor verkeerseducatie op maat. Deze voorlichting moet niet alleen op jonge verkeersdeelnemers gericht zijn, maar ook op volwassenen. Door de voorlichting specifiek toe te spitsen op de woonplaats van de verkeersdeelnemers, moet de effectiviteit van de verkeerseducatie verhoogd worden. Daarnaast is er volgens de initiatiefnemers verkeerstoezicht nodig op wegen waar een snelheidslimiet van 30 kilometer per uur en 50 kilometer per uur geldt.
Slachtoffer geworden van een verkeersongeval?
Is uw zoon of dochter buiten zijn of haar schuld betrokken geraakt bij een verkeersongeval en heeft hij of zij hierbij letselschade opgelopen? Dan is het verstandig dat u een letselschadespecialist in de arm neemt. De experts van Letselschade Test kunnen u gratis bijstaan, zodat u zeker weet dat uw zoon of dochter de maximaal haalbare schadevergoeding ontvangt. Neem daarom vandaag nog contact met ons op, om zo uw zaak vrijblijvend aan ons voor te leggen.
« Terug naar het nieuwsarchief